School Principal’s Strategy in Improving Students’ Non Academic Achievement of State Elementary School in Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v4i2.257Keywords:
Principal's Strategy, Non-Academic Achievement, Funding Support, Stakeholder InvolvementAbstract
The purpose of this study was to reveal the principal's strategy in mapping and facilitating student talents and interests, funding support in increasing student non-academic achievement, and stakeholder involvement in improving student non-academic achievement. This research used a qualitative approach with a case study type. Data collection techniques consisted of interviews, observation, and documents. Data analysis used interactive analysis consisting of reduction, presentation, and verification. The results of this study indicate that school principals play an essential role in identifying and understanding students' talents, interests, and skills. Funding support is also a key factor in increasing non-academic achievements. In addition to budgets sourced from the government and regional governments, school principals actively seek additional funding sources through sponsors. This effort ensures that students can participate in non-academic training and competition activities. In addition, stakeholder involvement is also an essential element. Principals always try to gain support from school stakeholders, especially teachers, parents, and the community, to support students' non-academic achievements.
Tujuan penelitian ini adalah untuk mengungkap strategi kepala sekolah dalam pemetaan dan fasilitasi bakat dan minat siswa, dukungan pendanaan dalam peningkatan prestasi nonakademik siswa, dan keterlibatan stakeholder dalam peningkatan prestasi nonakademik siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan jenis studi kasus. Teknik pengumpulan menggunakan wawancara, observasi, dan dokumen. Analisis data menggunakan analisis interaktif yang terdiri atas reduksi, penyajian, dan verifikasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa kepala sekolah berperan penting dalam mengidentifikasi dan memahami bakat, minat, dan keterampilan siswa. Dukungan pendanaan juga menjadi faktor kunci dalam meningkatkan prestasi nonakademik. Selain anggaran yang bersumber dari pemerintah dan pemerintah daerah, kepala sekolah secara aktif mencari sumber dana tambahan melalui sponsor. Hal ini dilakukan untuk untuk memastikan bahwa siswa memiliki akses untuk mengikuti kegiatan pelatihan dan kompetisi nonakademik. Selain itu, keterlibatan stakeholder juga menjadi elemen penting. Kepala sekolah selalu berusaha memperoleh dukungan stakeholder sekolah, terutama dengan guru, orang tua, dan masyarakat untuk mendukung peningkatan prestasi nonakademik siswa.
References
Adyanto, P. (2019). Efektivitas Pelibatan Pendidikan Keluarga dalam Meningkatkan Prestasi Minat dan Bakat Siswa di Sekolah Dasar Negeri 101903 Desa Bakaran Batu Kecamatan Lubuk Pakam ,(Skripsi, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Amin, M., Larasati, S. S., & Fathurrochman, I. (2018). Implementasi Manajemen Kesiswaan dalam Meningkatkan Prestasi Non Akademik di SMP Kreatif ‘Aisyiyah Rejang Lebong. Jurnal Literasiologi, 1(1), 103-121. https://doi.org/10.47783/literasiologi.v1i1.11
Awaliah, S. K., & Darmiyanti, A. (2022). Profesionalisme Pendidik dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan SDN Danau Indah 01 Bekasi. Cokroaminoto Journal of Primary Education, 5(2), 172-179. https://doi.org/10.30605/cjpe.522022.1603
Budimansyah, D. (2008). Peningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penguatan Partisipasi Masyarakat. Jurnal Educationist, 2(1), 56-63.
Daulay, N. (2016). Implementasi tes psikologi dalam bidang pendidikan. Jurnal Tarbiyah, 21(2). http://dx.doi.org/10.30829/tar.v21i2.13
Fitriana, R. N., Handayaningrum, W., & Roesminingsih, M. V. (2021). Strategi Kepala Sekolah dalam Peningkatan Mutu Akademik dan Non Akademik Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(4). DOI: http://dx.doi.org/10.58258/jime.v7i4.2378
Hanifah, S. (2022). Strategi Manajemen Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non Akademik di MTs. Al-Ma’arif Kota Pontianak. Jurnal Ilmiah Hospitality, 11(1), 211-222. DOI: https://doi.org/10.47492/jih.v11i1.1603
Jihad, S., & Suaeb, M. (2018). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Belajar Siswa dalam Pelajaran Mufrodat Kelas VI MI NW Dasan Agung Mataram Tahun Pelajaran 2016/2017. El-Tsaqafah: Jurnal Jurusan PBA, 17(1), 96-118. https://doi.org/10.20414/tsaqafah.v17i1.480
Junaidi, S., Subiyono, H. S., Raharjo, H. P., Priyono, B., Nasution, M., & Wahadi, W. (2021). Olahraga Prestasi di Jawa Tengah dalam Perspektif Pendanaan. Media Ilmu Keolahragaan Indonesia, 11(1), 25-30. http://dx.doi.org/10.15294/miki.v11i1.23105
Kartono, K. (1995). Psikologi Anak. Bandung: Mandar Maju.
Lestari, Y. (2020). Peran Serta Masyarakat Dalam Pembiayaan Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Satu Atap (SA) Miftahul Ulum Panti Jember Tahun Pelajaran 2018/2019 (Skripsi, IAIN Jember).
Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran terhadap Minat dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal kependidikan, 1(1), 150-168. https://doi.org/10.24090/jk.v1i1.536
Matali, M. (2018). Saling Dukung: Kemitraan Keluarga Dan Masyarakat Dengan Madrasah. Jurnal Ilmiah Ar-Risalah: Media Ke-Islaman, Pendidikan dan Hukum Islam, 16(1), 63-86. https://ejournal.iaiibrahimy.ac.id/index.php/arrisalah/article/view/1019
Mega, A. M. P., & Madani, F. (2023). Analisisis Assesmen Autentik Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(2), 778-788. DOI: https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5659
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook. Sage Publications.
Nasir, M., & Malli, R. (2022). Manajemen Pengembangan Bakat Dan Minat Pada Peserta Didik Sekolah Menengah Atas Islam Terpadu Al-Fityan School Gowa. Education and Learning Journal, 3(2), 124-130. DOI: http://dx.doi.org/10.33096/eljour.v3i2.179
Rostini, D., Karyana, K., Defauzi, P., Haryani, S., & Nurlaela, N. (2023). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Prestasi Ekstrakurikuler di SMP Angkasa Margahayu Kabupaten Bandung. MUNTAZAM, 4(01), 1-12. https://journal.unsika.ac.id/index.php/muntazam/article/view/8511
Rosyidi, A. M. (2017). Model dan Strategi Pembelajaran Diklat. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis Pendidikan dan Keagamaan, 5(1), 100-111. https://pusdiklattekniskemenag.e-journal.id/andragogi/article/view/18
Safitri, D. (2021). Manajemen Kesiswaan dalam Meningkatkan Prestasi Akademik dan Non Akademik Peserta Didik di SMP Negeri 5 Batusangkar. Skripsi: IAIN Batusangkar. https://repo.iainbatusangkar.ac.id/xmlui/handle/123456789/21446
Sayuti, F. (2017). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Islam. FIKROTUNA: Jurnal Pendidikan dan Manajemen Islam, 3(1). https://doi.org/10.32806/jf.v3i1.2714
Sugiri, R. A. H., Syarifudin, E., & Fauzi, A. (2022). Peran Gaya Kepemimpinan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Madrasah di Provinsi Banten. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 10(1), 34-48. DOI: https://doi.org/10.30603/tjmpi.v10i1.2497
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Nurul Hayati, Zainal Abidin
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.