Peran Guru Dalam Peningkatan Kualitas Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Daring Di Madrasah Ibtidaiyah

DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v2i1.47Keywords:
Peran Guru, Kualitas Belajar, Pembelajaran DaringAbstract
In the teaching and learning process, teachers are required to be able to carry out their role to the fullest as a motivator and initiator in an effort to maintain and at the same time increase the enthusiasm of students to learn. Especially in the Covid-19 pandemic situation which requires educational institutions to carry out online learning. This study aims to discuss the teacher's role as a motivator and the teacher's role as an initiator in improving the quality of student learning in online learning at Madrasah Ibtidaiyah Ma'arif Condro Jember. This research uses qualitative research methods and the type of research is a case study. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The validity of the data using source triangulation and technical triangulation. Meanwhile, data analysis uses data condensation, data presentation and verification/conclusion. The results of this study indicate: 1) The teacher's role as a motivator in improving the quality of learning in online learning, namely: providing opportunities for students to play an active role in learning, providing reinforcement, praise or verbal appreciation, teachers listening to students' concerns and wishes to bond. good relationship between teachers and students. 2) The role of the teacher as an initiator in improving the quality of learning in online learning, namely: utilizing information and communication technology such as Whatsapp, Facebook, Google Meet and Google Form.
Keywords: Teacher Role; Quality of Learning; Online Learning
Dalam proses belajar mengajar, guru dituntut untuk mampu melaksanakan perannya secara maksimal menjadi motivator dan inisiator dalam upaya menjaga dan sekaligus meningkatkan semangat belajar peserta didik. Terlebih dalam situasi pandemi Covid-19 yang menuntut lembaga pendidikan untuk melaksanakan pembelajaran secara Daring. Penelitian ini bertujuan untuk membahas tentang peran guru sebagai motivator dan peran guru sebagai inisiator dalam meningkatan kualitas belajar peserta didik pada pembelajaran daring di Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Condro Jember. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dan jenis penelitiannya adalah studi kasus. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Keabsahan data menggunakan triangulasi sumber dan triangulasi teknik. Sedangkan analisis data menggunakan kondensasi data, penyajian data dan verifikasi/kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan: 1) Peran guru sebagai motivator dalam meningkatkan kualitas belajar pada pembelajaran daring yaitu: memberikan kesempatan kepada peserta didik untuk berperan aktif dalam pembelajaran, memberikan penguatan, pujian atau apresiasi secara verbal, guru mendengarkan keresahan dan keinginan peserta didik agar terjalin ikatan yang baik antara guru dan peserta didik. 2) Peran guru sebagai inisiator dalam meningkatkan kualitas belajar pada pembelajaran daring yaitu: memanfaatkan teknologi informasi dan komunikasi seperti Whatsapp, Facebook, Google Meet dan Google Form.
Kata Kunci: Peran Guru; Kualitas Belajar; Pembelajaran Daring
References
AM, Sudirman. Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajawali, 1990.
Abdul Karim dan Luluk Handayani. “Pengelolaan Open and Distance Learning Di TK Muslimat NU 41 Wuluhan Jember”. GENIUS: Indonesian Journal of Early Childhood Education 1, no. 1 (June 2, 2020): https://genius.iain-jember.ac.id/index.php/gns/article/view/5.
AZ, Mulyana. Rahasia Menjadi Guru Hebat. Jakarta: Grasindo, 2010.
Cece Wijaya, dkk. Upaya Pembaharuan Dalam Pendidikan dan Pembaharuan dan Pengajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya, 1992.
Hanifah Suhana dan Cucu. Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Rafika Aditama, 2010.
Meda Yuliani, dkk. Pembelajaran Daring Untuk Pendidikan: Teori dan Penerapan. Yayasan Kita Menulis, 2020.
Observasi di Jember 2020.
Setyadi, Leken. Jadilah Guru Terbalik: Berfikir dan Bertindak Terbalik. Ponorogo: Uwais Isnprirasi Indonesia, 2019.
Slameto. Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta, 2003.
Usmani, Moh. Uzer. Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Tri Budi Wulandani, Rif’an Humaidi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license. that allows others to Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
This work is licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUCARE: Journal of Primary Education
Published by Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Kiai Haji Achmad Siddiq State Islamic University of Jember, East Java, Indonesia