Teacher’s Strategies to Internalize Religious Culture During Online Learning in Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v4i2.218Keywords:
Religious Culture, Educator Strategies, Online LearningAbstract
This study aims to determine the implementation and strategies of educators in educating religious culture during learning at BISMA DUA elementary school at Kutisari Surabaya. The method used in this research is a qualitative approach with a type of field research. Data collection technique uses the Analysis Interactive Model from Milles and Huberman wich consist of data condensation, data presentation and drawing conclusions. The validity of the data using technique, source and time triangulation. The result of this study indicate that the strategies used by educators in inculcating religious culture online learning include; habituation strategies, internalization of religious values and special activities. While the method of cultivating religious culture used is knowing (knowledge), living (modelling) and religious ativities.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pelaksanaan dan strategi pendidik dalam menanamkan budaya religius selama pembelajaran daring di SD BISMA DUA Kutisari Surabaya. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian field research. Teknik pengumpulan datanya berupa observasi lapangan, wawancara dan dokumentasi. Teknik analisis datanya menggunakan Analysis Interactive Model dari Milles dan Huberman yang terdiri dari kondensasi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data menggunakan triangulasi teknik, sumber dan waktu. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa strategi yang digunakan oleh pendidik dalam penanaman budaya religius secara daring meliputi: strategi pembiasaan, interalisasi nilai-nilai keagamaan dan kegiatan khusus. Sedangkan metode penanaman budaya religius yang digunakan adalah knowing (pengetahuan), living (suri tauladan) dan religious activities (kegaiatan religius).
References
Adha, M. K., & Darmiyanti, A. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Islam dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Masa Pandemi Covid-19 di Sekolah Dasar. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 917–924. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.2008
Ahyar, H., Maret, U. S., Andriani, H., Sukmana, D. J., Mada, U. G., Hardani, S.Pd., M. S., Nur Hikmatul Auliya, G. C. B., Helmina Andriani, M. S., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (Issue March).
Aswat, H., Onde, M. K. L. O., B, F., Sari, E. R., & Muliati, M. (2021). Analisis Pelaksanaan Penguatan Karakter Religius Selama Masa Distance Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4301–4308. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1446
Budiman, S. A. (2018). Pengaruh Budaya Sekolah Dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Terhadap Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 5(1), 47. https://doi.org/10.32493/jpkn.v5i1.y2018.p47-60
Daga, A. T. (2021). Implementation of Character Education During the Covid-19 Pandemic in Elementary School. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(4), 836. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v10i4.8448
Dull, E., & Reinhardt, S. P. (2014). An analytic approach for discovery. In CEUR Workshop Proceedings (Vol. 1304, pp. 89–92).
Fahmi, M. N., & Susanto, S. (2018). Implementasi Pembiasaan Pendidikan Islam dalam Membentuk Karakter Religius Siswa Sekolah Dasar. Pedagogia?: Jurnal Pendidikan, 7(2), 85–89. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v7i2.1592
Hadiono, A. F., Khaudli, M. I., & Hilmia, F. (2019). Strategi Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Religious Culture di SMK Darussalam Blokagung Tegalsari Banyuwangi Tahun Pembelajaran 2018 / 2019 Prodi Manajemen Pendidikan Islam Institut Agama Islam Darussalam Blokagung Banyuwangi Abstract A . Pendahuluan Pada . 4679(September).
Hidayat, W., Dewi, P., & Nurdiana, Y. (2021). Strengthening the Character Values in the Online Learning Process. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 4(2), 150–164. https://doi.org/10.33367/ijies.v4i2.1933
Laili, F., & Barata, P. T. (2021). Penanaman Nilai-Nilai Pendidikan Agama Islam Pada Masa Pandemi Covid-19 Di Madrasah Ibtidaiyah. EDUCARE: Journal of Primary Education, 2(1), 59–74. https://doi.org/10.35719/educare.v2i1.48
Mushfi, M., Iq, E., Fadilah, N., & Jadid, U. N. (2019). PENDAHULUAN Viralnya tindak kekerasan serta merosotnya moral bangsa menimbulkan kerusuhan yang merupakan fenomena sosial . Fenomena sosial tersebut telah menjadi problematika yang lazim dan memerlukan atensi berbagai pihak terutama kalangan relevansi pend. Jurnal MUDARRISUNA, 9(1), 1–25.
Musyaffa, A., Khalik, Asiah, S., & Idris, I. (2020). Kapita Selekta Pendidikan (Dari Makna Sampai Analisis). In Oman Publishing.
Nabi, O., Saw, M., Khumaidi, M. W., & Singgih, M. (2021). STIT Darul Fattah Bandar Lampung , 2 STIT Darul Fattah Bandar Lampung PENDAHULUAN Nabi Muhammad SAW sebagai nabi terakhir yang dipilih Allah SWT untuk menyampaikan risalah-Nya , sejak awal sudah mencontohkan dalam mengimplementasikan metode dakwah , polit. 23–40.
Narimo, S. (2020). Budaya Mengintegrasikan Karakter Religius Dalam Kegiatan Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 32(2), 13–27. https://doi.org/10.23917/varidika.v32i2.12866
Pratama, L. R. (2022). Manajemen Pendidikan Karakter PAUD. In Jambura Early Childhood Education Journal (Vol. 4, Issue 2). https://doi.org/10.37411/jecej.v4i2.1125
Purnomo, H., Mansir, F., Tumin, T., & Suliswiyadi, S. (2020). Pendidikan Karakter Islami Pada Online Class Management di SMA Muhammadiyah 7 Yogyakarta Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Tarbiyatuna, 11(1), 91–100. https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v11i1.3456
Rahman, Y. A. (2019). JURNAL: Pendidikan Islam. Pendidikan Islam, 3(2), 1–13. https://jurnal.stitalishlahbondowoso.ac.id/index.php/tsaqofah/article/view/86/77
Shoimah, L., Sulthoni, & Soepriyanto, Y. (2018). Pendidikan Karakter Melalui Pembiasaan Di Sekolah Dasar Lailatus Shoimah, Sulthoni, Yerry Soepriyanto. Jktp, 1(2), 169–175. http://journal2.um.ac.id/index.php/jktp/article/view/4206
SIREGAR, H. (2018). Program Studi Pendidikan Agama Islam. Metodelogi Peniltian, 5(2), 129.
Suryanti, Eny Wahyu and Widayanti, F. D. (2018). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Religius. Conference On Innovation and Application Of Science and Technology (CIASTECH 2018), September, 254–262.
Syafrin, S., & Muslimah, M. (2021). Problematika Pembelajaran E-learning dimasa Pandemi Covid-19 bagi Santri Pondok Pesantren Al-Hasyimiyyah Kotawaringin Barat. Jurnal Al-Qiyam, 2(1), 10–15. https://doi.org/10.33648/alqiyam.v2i1.108
Wahidah & Muhammad. (2021). INTERNALISASI NILAI-NILAI BUDAYA RELIGIUS MELALUI Pendahuluan Pendidikan merupakan hal yang sangat penting dan tidak bisa lepas dari kehidupan individu , kelompok sosial maupun bangsa , karena pendidikan sesungguhnya memiliki misi yang amat mendasar yakni. 4(1), 28–37.
Yoga Purandina, I. P., & Astra Winaya, I. M. (2020). Pendidikan Karakter di Lingkungan Keluarga Selama Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi COVID-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 270–290. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.454
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Atifatur Rohmah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.