Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Kelas IV B Tema Kayanya Negeriku Melalui Strategi Pembelajaran Jeopardy Review
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.28Keywords:
Strategi Pembelajaran, Jeopardy Review, Berpikir Kritis, IPAAbstract
This study aims to improve the ability to think critically in class IV SDN 1 Sukamulya in science subjects through the application of learning strategies jeopardy review. This type of research is a quantitative study using the method research Quasy Experimental Design and the design used is pretest-poststest design. The population in this study were students of class IV (A, B, dan C) SDN 1 Sukamulya Academic year 2019/2020. Totaling 85 students, while the samples in this study were group IVB as the experimental class and class IVC as the control class. The sample was taken using cluster random sampling technique. In this study, the data collection tools used were test, observation, and dokumentation. The instrumen test used was critical thinking essay questions. Hypothesis testing using statistical analysis Independent Sample t-Test. Based on the result of the study obtained the average value of the experimental class 83,00 while the average value of the control class was 76,28. Results hypothesis testing using the analysis of Independent Sample t-Test with a significance level 5% (0,05), i,e. 0,000 < 0,05 so that H0 is rijected and Ha is accepted, so it can be drawn conclusion that there is an influence of the jeopardy review learning strategy on critical thinking skills of grade IV students on material wealth of energy sources in Indonesia at SDN 1 Sukamulya Academic Year 2019/2020.
Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis kelas IV SDN 1 Sukamulya pada materi IPA dalam tema kayanya negeriku dengan cara menggunakan strategi pembelajaran jeopardy review pada saat proses pembelajjaran berlangsung. Jenis penelitian yang digunakan oleh peneliti adalah penelitian kuantitatif dengan menggunakan metode penelitian Quasy Eksperimental Group Design dan menggunakan desain penelitian yakni Pretest-Posttest Group Design. Populasi pada penelitian ini adalah peserta didik kelas IV (A, B, dan C) SDN 1 Sukamulya Tahun Pelajaran 2019/2020 yang prserta didiknya secara keseluruhan berjumlah 85 peserta didik, sampel pada penelitian ini yakni kela IV B sebagai kelas penelitian dan kelas IV C berperan sebagai kelas kontrol. Sampel ini diambil dengan menggunakan cara cluster random sampling. Pada penelitian ini instrumen yang digunakan yaitu observasi, dan test, serta dokumentasi. Instrument test yang digunakan yakni soal dalam bentuk essay untuk mengukur kemampuan berpikir kritis. Uji hipotesis pada penelitian ini menggunakan analisis data statistik Independent Sample t-Test. Berdasarkan hasil penelitian diperoleh hasil nilai rata-rata kelas eksperimen sebesar 83,00 sedangkan nilai rata-rata kelas kontrol sebesar 76,28. Hasil uji hipotesis menggunakan analisis Independent Sample t-Test dengan menggunakan taraf signifikasi 0,05 (5%), yaitu 0,000 < 0,05 sehingga hasilnya H0 ditolak dan H1 diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa terdapat pengaruh strategi pembelajaran jeopardy review terhadap kemampuan berpikir kritis peserta didik kelas IVB pada materi IPA tema kayanya negeriku di SDN 1 Sukamulya Tahun Pelajaran 2019/2020.
References
Abu Ahmadi, Nur Uhbiyati. Ilmu Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta. 2015.
Alec, Fisher. “Berpikir kritis: Sebuah Pengantar”. Jakarta: Erlangga. 2017.
Aris, Shoimin. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013, Yogyakarta: Ar-Ruzz Media. 2017.
Avinda Fridanianti, Heni Purwati, and Yanuar Hery Murtianto, ‘Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Menyelesaikan Soal Aljabar Kelas Vii Smp N 2 Pangkah Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Kognitif Impulsif’, AKSIOMA?: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 9.1 (2018), 11.
Dwiyono, Mei, Wawancara dengan penulis. SDN 1Sukamulya Kecamatan Palas Kabupaten Lampung Selatan, 21 September 9.
Eni Fariyarul Fahyuni, Nurdyansyah. Inovasi Model Pembelajaran Sesuai Kurikulum 2013. Sidoarjo: Nizamia Learning Center. 2016.
Atikah, Fauziyah. Board Game dalam Pembelajaran. Jawa Tengah: Rumah Kita, 2019.
Friedman, Harry. Classroom Jeopardy Teacher’s Guide, Annals of Improbable Research, 2016.
Waseso, Hendri Purbo. ‘Studi Kritis Terhadap Kurikulum MI/SD 2013’, Jurnal Terampil, 4 (2017), 175.
Karim, Muh. Kadri, ‘Pengaruh Penerapan Game Jeopardy Dalam Pembelajaran Remedial Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Ips Di Sd’, Jurnal Review Pendidikan Dasar?: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 5.1 (2019), 858.
Mastina, Wawancara dengan penulis, SDN 1Sukamulya Kecamatan Palas Kabupaten Lampung Selatan, 21 September 2019.
Melvin Silberman, Elaine Biech, Active Training (A Handbook of Techniques, Designs, Case Examples and Tips), CIRED - Open Access Proceedings Journal, 2015.
Moh Khoerul Anwar, ‘Pembelajaran Mendalam Untuk Membentuk Karakter Siswa Sebagai Pembelajar’, 02.2 (2017), 97.
Muhammad FikriHasan, Agus Suyatna, and Wayan Suana, ‘Development of Interactive E-Book on Energy Resources to Enhance Student’s Critical Thinking Ability’, Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah, 3.2 (2018), 109.
Nazhifah mesi Putri dan Fitrawati, ‘The Use Of Jeopardy Game To Teach Vocabulary To Young Learner’, 12.9 (2018), 3–6
Neil Browne M., Stuart M. Keeley. Pemikiran Kritis (Panduan Untuk Mengajukan dan Menjawab Pertanyaan Kritis). Jakarta: PT Indeks. 2015.
Nursida. ‘Perbandingan Strategi Pembelajaran Aktif Tipe Topical Review Dan Tipe Jeopardy Review Terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas X Sman 16 Makassar’, 2017.
Azizah, Reni Nur. Pengaruh Pendekatan Proses Dan Kemampuan Berfikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas V MI Terpadu Muhammadiyah Sukarame, 2018.
Ridha Unnafi Walfajri. Nyoto Harjono. ‘Upaya Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Hasil Belajar Tematik Melalui Model Problem Based Learning (Pbl) Kelas V Sd’. NATURALISTIC?: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3.2 (2019), 75.
Sesmiarni, Zulfani. ‘Kecerdasan Jamak Dalam Pembelajaran IPA Di Sekolah Dasar’, TERAMPIL Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 1.2 (2014), 180.
Silbermen Mel. “Active Learning: 101 Strategi Pembelajaran Aktif”, Yogyakarta: Pustaka Insan Madani. 2019.
Silberman, Mel. 101 Ways To Make Training Active, 2017
Silberman, Mel. Elaine Biech, and Carol Auerbach, Active Training, Active Training, 2015.
Susanto Ahmad, Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana. 2016.
Syarif Sumantri, Mohamad. Strategi Pembelajaran Teori Dan Praktik Di Tingkat Pendidikan Dasar. Jakarta: Rajawali Pers. 2016.
Tim Redaksi. Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Sinar Grafika. 2016.
Hidayat, Tofik. ‘Studi Kasus Penggunaan Permainan Tematit Jeopardy Dalam Belajar Bahasa Inggris’, Journal of Chemical Information and Modeling, 53.9 (2017), 89.
Samatowa, Usman. Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Jakarta: PT Indeks. 2016.
Wahyuningsih, Diah, Wawancara dengan penulis. SDN 1Sukamulya Kecamatan Palas Kabupaten Lampung Selatan, 21 September 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Nukhbatul Bidayati Haka, Leni Rosida
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.