Keterampilan Menulis Karangan Persuasi Siswa Dalam Pembelajaran Think Talk Write dengan Media Poster
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v1i2.15Keywords:
Think Talk Write, Media Poster, Karangan PersuasiAbstract
Writing is a complex skill and is difficult for students to master well. This study aims to determine the effect of the application of Think Talk Write learning models with poster media on the writing skills of persuasion essay from fifth grade elementary school students. This type of research is a quasi-experimental design with a pre-test post-test control group. The sample in this study was VA and V class students of SDN Rambigundam 01 Jember. Collecting data in this study using interviews, tests, and documentation. The data analysis technique of student learning outcomes uses t-test. Based on the results of the t-test on the learning outcomes of students' persuasive essay writing skills, it is known that the value of tcount> ttable, (2.208> 2.0180), so it can be concluded that the hypothesis is accepted that the Think Talk Write learning model through poster media influences the writing skills of persuasion writing in the fifth grade students of SDN Rambigundam Jember 1. The results of the pretest and posttest activities also showed that the increase in the value of writing skills written by students in the experimental class was higher than the increase experienced by the control class. Difference in the increase in the average value experienced by the experimental class and control class by 3,7.
Menulis merupakan salah satu keterampilan yang kompleks dan sulit dikuasai siswa dengan baik. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penerapan model pembelajaran Think Talk Writedengan media poster terhadap keterampilan menulis karangan persuasi siswa kelas V SD. Jenis penelitian ini merupakan eksperimen semu dengan desainpre-test post-test control group. Sampel dalam penelitian ini adalah siswa kelas VA dan V B SDN Rambigundam 01 Jember. Pengumpulan data dalam penelitian ini menggunakan metode wawancara, tes, dan dokumentasi. Teknik analisisdata hasil belajar siswa menggunakan uji t-test. Berdasarkan hasil uji-t terhadap hasil belajar keterampilan menulis karangan persuasif siswa, diketahui bahwa nilai thitung>ttabel, (2,208>2,0180), sehingga dapat disimpulkan bahwa hipotesis diterima yaitu model pembelajaran Think Talk Write melalui media poster berpengaruh terhadap keterampilan menulis karangan persuasi pada siswa kelas V SDN Rambigundam 01 Jember. Hasil kegiatan pretest dan posttest juga menunjukan bahwa peningkatan nilai keterampilan menulis karangan siswa di kelas eksperimen lebih tinggi dari pada peningkatan yang dialami kelas kontrol. Selisih peningkatan rata-rata nilai yang dialami kelas eksperimen dan kelas kontrol sebesar 3,7.
References
Aryananda, J., Chamistijatin, L., & Hafi, A. Penerapan Model Think Talk Write untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Kalimat Efektif pada Siswa Kelas III SDN Sumbersari 1 Kota Malang. Jurnal Basicedu, Vol. 3, No.1, 2019.
Badan Standar Nasional Pendidikan. Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sekolah Dasar. Jakarta: Badan Standar Nasional Pendidikan (BSNP), Departemen Pendidikan Nasional, 2006.
Dery, D. W., Pebriana, P. H., & Putra, K. E. Penerapan Model Kooperatif Tipe Think Talk Write untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, Vol. 1. No.1, 2019.
Dewi, Y., M. Sumantri., & P. Riastini. Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) berbantuan Media Gambar Seri untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Siswa Kelas III Sd. e-Journal PGSD, Universitas Pendidikan Ganesha, Vol. 4, No. 1 2016.
Haidar, D. A., Hasanah, S. A. & Hutama, F. S. Analyzing Elementary Teacher’s Understanding Towards Learning Instrument of 2013 Curriculum at SDN Sumbersari 1, Jember. Pancaran Pendidikan, Vol.6, No. 2, 2017.
Hamdayama, J. Model dan Metode Pembelajaran Kreatif dan Berkarakter. Bogor: Ghalia Indonesia, 2015.
Keraf, G. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama, 2000.
Masyhud, M. S. Metode Penelitian dan Pendidikan. Jember: Lembaga Pengembangan Manajemen dan Profesi Kependidikan, 2014.
Munadi, Y. Media Pembelajaran. Jakarta: Gaung Persada, 2012.
Prastiwi, D. “Peningkatan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Think, Talk, Write (TTW) Berbantuan Media Gambar Berseri Siswa Kelas V SDN Sumbersari 03 Jember”. Skripsi-Universitas Jember, 2014.
Rizal, M. S. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Talk Write (TTW) Terhadap Keaktifan dalam Pembelajaran IPS Kelas V SDN 20 Kuok. Jurnal Basicedu, Vol.2, No.1, 2018.
Ryanti, W. O. Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write (TTW) Untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran IPS SD Negeri 9 Metro Timur Tahun Pelajaran 2015/2016. Skripsi-FKIP Universitas Lampung, 2016.
Sadiman. Media Pendidikan. Jakarta: Rajawali Pers, 2010.
Satrijono, H. Keterampilan Berbahasa Indonesia SD. Jember: Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Jember, 2011.
Siddiq, dkk. Pengembangan Bahan Pembelajaran SD. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional, 2008.
Sugiarti, Y., A, Putra., & S, Abadi. Pengaruh Model Pembelajaran TTW (Think Talk Write) Berbantuan Media Gambar Berseri terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas V SD Gugus 1 Kecamatan Kediri. e-Journal MIMBAR PGSD Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan PGSD, Vol. 2 No. 1, 2014.
Suparno. Keterampilan Dasar Menulis. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Universitas Terbuka, 2008.
Susanto, A. Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Group, 2015.
Tarigan, H. Menulis sebagai suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Penerbit Angkasa, 1994.
Yusron. Cooperative Learning. Bandung: Nusa Media, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Wilda Ayu Hajar Octavia, Hari Satrijono, Fajar Surya Hutama, Dimas Abdi Haidar, Linda Purnamasari Rukmana
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.