Using Poster Comment Method to Improve English Writing Ability of V-A Class at MIN 4 Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v3i2.106Keywords:
Poster Comment, Kemampuan Menulis, Madrasah IbtidaiyahAbstract
So far, writing learning in schools is still oriented to the number of numbers on the exam. At the same time, the process that takes place during writing activities is not paid attention to. This study aims to improve writing skills using the poster comment method. Using the poster comment method, students can increase creativity in making sentences. This is because this method used images that are appropriate to the age of class V students. The approach used in this research is a Mix-method research approach with the type of classroom action research (CAR). This study focuses on using the poster comment method to improve students' writing skills. This research took place in two cycles with four stages; planning, implementation, observation, and reflection. The results of this study indicate that: the implementation of the poster comment method in learning English lasts for two cycles with the theme of numbers. The grades VA increased by 31.2% in the technical aspect of writing, 46.5% in the grammar aspect, and 13.2% in the creativity aspect.
Selama ini menulis yang berlangsung di sekolah masih berorientasi pada besarnya angka pada ujian saja. Sedangkan proses yang berlangsung selama kegiatan menulis diperhatikan.oleh karena itulah penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan keterampilan menulis menggunakan metode poster comment. Dengan penggunaan metode komentar poster, peserta didik dapat meningkatkan kreativitas dalam membuat kalimat. Hal ini karena dalam metode ini digunakan gambar yang sesuai dengan usia peserta didik kelas V. Pendekatan yang digunakan dalam penelitian ini adalah Mix-method dengan jenis penelitian tindakan kelas (PTK). Penelitian ini lebih difokuskan pada penggunaan metode poster comment untuk meningkatkan kemampuan menulis peserta didik. Penelitian ini berlangsung selama dua siklus dengan empat tahapan; perencanaan, implementasi, pengamatan dan refleksi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: Pelaksanaan metode poster comment dalam pembelajaran bahasa Inggris berlangsung selama 2 siklus dengan tema angka. 3 nilai siswa kelas V A mengalami peningkatan sebesar 31,2% pada aspek penulisan, 46,5% pada aspek tata bahasa dan 13,2% pada aspek kreativitas.
References
Harmer, Jeremy. Praktek Pengajaran Bahasa Inggris. New York: Longman. 1991.
Putra, I Ketut Adnyana. Penggunaan Media Gambar Diam Berseri dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis Narasi di Kelas IV SD. Tesis, PPs-UM. 2001,
Mareitha, Riska. Pengaruh Penggunaan Gambar Berurutan Terhadap Kualitas Tulisan Mahasiswa, Skripsi, Fakultas Sastra Jurusan Bahasa Inggris UM. 2004.
Nunan, David. Metodologi Pengajaran Bahasa, New York: Prentice Hall 1991.
Phillips, Sarah. Pembelajar Muda. Oxford: Pers Universitas Oxford.
Richard, Jack C. Mengajar Mendengarkan dan Berbicara dari Teori ke Praktek, New York: Cambridge University Press. 2008.
Rohmawati, Wahyu. Pengaruh Penggunaan Media Gambar Diam Seri dalam Pembelajaran Keterampilan Menulis terhadap Kemampuan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas II SMA Laboratorium UM di Malang Tahun Pelajaran 2004/2005. Malang: UM. 2005.
Safitri, Rahayu. “Penerapan Metode Inquiry Poster Comment Dalam meningkatkan efektivitas pembelajaran, JM2PI,Vol 1 N0 1, 2020.
Sari, Rina. Pembelajaran Bahasa Inggris: Pendekatan Qur’ani. Malang: Pers UIN-Malang. 2007.
Suyanto, Kasihani K. E. Bahasa Inggris untuk Pembelajar Muda. Jakarta: Bumi Aksara. 2007.
Suyanto, Kasihani K.E, dkk. Learning by Doing: untuk Kelas IV sekolah Dasar. Bandung: Grafindo Media Pratama. 2008.
Tembuluana,Yefi p.Muh Al Hafidz.”Menggunakan Strategi Polisi dalam Mengajar Menulis Teks Narasi ke Sekolah Menengah Pertama” Jurnal Pengajaran Bahasa Inggris, Vol 2, No 1. 424-429
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Firman Aulia Ramadhan, Risanatih Maulida Putri
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.