The Effect of the Gadgets Use on Motivation and Learning Outcomes of Class VI Students in Al-Quran Hadith Lessons at MI Al-Muwazanah Kediri
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v3i2.107Keywords:
Gadget, Motivasi, Hasil Belajar, Madrasah IbtidaiyahAbstract
Today's school-age children are also affected by technological developments that target other groups. The natural growth process of school-age children can be disrupted due to the use of gadgets. For this reason, it is necessary to have a motivation to learn so they can still carry out learning activities well. This study attempts to explain the relationship between student learning motivation and the intensity of using gadgets and student learning outcomes to explain the effect of using gadgets on student motivation and learning outcomes. This study uses a quantitative approach involving data in the form of numbers. The instruments used are questionnaires and documentation. Through a questionnaire, data will be obtained in the form of numbers which are then analyzed using an application. At the same time, documentation is used to support processes related to research. This study obtained the results that there was a significant relationship between the use of gadgets and students' learning motivation. This motivation is evidenced by a questionnaire or questionnaire submitted to students, namely as respondents, after being tested for correlation. With the results shown from the results of this study, it is hoped that the use of gadgets is more directed and guided so that the motivation given can increase student enthusiasm in participating in learning.
Anak usia sekolah masa kini ikut terkena imbas perkembangan teknologi, yang juga menyasar kalangan lain. Proses tumbuh kembang alami anak usia sekolah dapat terganggu akibat penggunaan gadget. Untuk itu, perlu adanya motivasi belajar sehingga mereka tetap dapat melakukan aktivitas pembelajaran dengan baik. Penelitian ini berusaha menjelaskan keterkaitan motivasi belajar siswa dengan intensitas penggunaan gadget dan hasil belajar siswa, menjelaskan pengaruh pengaruh penggunaan gadget terhadap motivasi dan hasil belajar siswa. Penelitian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang melibatkan data berupa angka-angka. Instrumen yang digunakan berupa angket dan dokumentasi. Melalui angket, akan diperoleh data berupa angka-angka yang kemudian dianalisis dengan menggunakan aplikasi, sedangkan untuk dokumentasi digunakan untuk mendukung proses yang terkait dengan penelitian. Penelitian ini memperoleh hasil bahwa terdapat hubungan yang signifikan antara penggunaan gadget dengan motivasi belajar siswa. Hal ini dibuktikan dengan angket atau kuesioner yang diajukan kepada siswa yakni sebagai responden setelah di uji berkorelasi. Dengan hasil yang ditunjukkan dari hasil penelitian ini, diharapkan penggunaan gadget lebih diarahkan dan dibimbing, sehingga motivasi yang diberikan dapat meningkatkan antusias siswa dalam mengikuti pembelajaran.
References
Al-Nizar, and Siti Hajaroh. “Pengaruh Intensitas Penggunaan Game Gadget Terhadap Minat Belajar Siswa.” El-Midad: Jurnal PGMI 11, no. 2 (2019).
Anggraini, Eka. Mengatasi Kecanduan Gadget Pada Anak. Bogor: Serayu Publishing, 2019.
Arikunto, Suharsimi. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: PT. Rineka Cipta, 2006.
Arikunto, Suharsimi. Research Procedure a Practical Approach. Yogyakarta: Rineka Cipta, 2010.
Asmurti, Andi Alimuddin Unde, and Tawany Rahamma. “Dampak Penggunaan Smartphone Di Lingkungan Sekolah Terhadap Prestasi Belajar Siswa.” Jurnal Komunikasi KAREBA 6, no. 2 (2017).
Hada, Kharisma Lisa, Fitriana Ika Maulida, Aisyah Susmita Dewi, Checylya Kharisma Dewanti, and Agus Miftakus Surur. “Pengembangan Media Pembelajaran Blabak Trarerodi Pada Materi Geometri Transformasi: Tahap Expert Review.” Jurnal Pendidikan Matematika 4, no. 2 (2021): 155–78.
Hamalik. Proses Belajar Mengajar. Bandung: Bumi Aksara, 2008.
Hamdu, Ghullam, and Dkk. “Pengaruh Motivasi Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar IPA Di Sekolah Dasar.” Universitas Pendidikan Indonesia 12, no. 1 (2011).
Harahap, Rizky Septia, Rosma Elly, and Intan Sofiah. “Pengaruh Peggunaan Gadget Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V SD Negeri 12 Banda Aceh.” Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar KIP Unsyiah 3, no. 1 (2018).
Irianto, Agus. Statistik Konsep Dasar Dan Aplikasinya. Jakarta: Kencana Prenada M???edia Group, 2007.
Kurniawati, Dian. “Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Prestasi Siswa.” Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan 2, no. 1 (2020).
Mahasiswa Tadris Matematika Angkatan 2019 (DPPM Kelas B). Catatan Dasar Pembelajaran Matematika. 2020. Pekalongan: Nasya Expanding Management, n.d.
Nurdin, Ismail, and Sri Hartati. Metodologi Penellitian Sosial. Surabaya: Media Sahabat Cendekia, 2019.
Nurhayati, Tati. “Hubungan Kepemimpinan Transformasional Dan Motivasi Kerja.” Jurnal Edueskos 1, no. 2 (2012).
Pujilestari, Sri. “Efektivitas Pembelajaran Matematika Berbasis Open-Ended Problem Dengan Model Think-Pair- Share Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif.” Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic 1, no. 1 (2018).
Rahman, Habibu, Rita Kencana, and Nur Faizah. Pengembangan Nilai Moral Dan Agama Anak Usia Dini. Tasikmalaya: Edu Publisher, 2020.
Ricardo, and Rini Intansari Meilani. “Impak Minat Dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa.” Jurnal Mana-Jemen Perkantoran 2, no. 2 (2017).
Saptono, Yohanes Joko. “Motivasi Dan Keberhasilan Belajar Siswa.” Jurnal Pendidikan Agama Kristen 1, no. 1 (2016).
Saputra, Hendra Dani, Faisal Ismet, and Andriza. “Pengaruh Motivasi Terhadap Hasil Belajar Siswa SMK”.” Jurnal Inovasi Vokasional Dan Teknologi 18, no. 1 (2018).
Sari, Tri Puspita, and Dkk. “Pengaruh Penggunaan-Penggunaan Gedjet Terhadap Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di TKIT Al Mukmin.” Stikes PKU Muhammadiyah Surakarta 13, no. 2 (2016).
Sidik, Zafar, and A. Sobandi. “Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Kemampuan Komunikasi Inter-Personal Guru.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 3, no. 2 (2018).
Sobon, Kosmas, Jelvi M. Mangundap, and Stief Walewangko. “Pengaruh Penggunaan Smartphone Terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar Di Kecamatan Mapanget Kota Manado.” Jurnal Auentik 3, no. 2 (2019).
Sudijiono, Anas. Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2012.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2014.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.
Sulistyawati, Eka. “Pembelajaran Matematika Dengan Pendekatan Konstekstual Berbasis Budaya Lokal Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama.” Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic 1, no. 1 (2018).
Surur, Agus Miftakus. “Application of Monopoly Media to Improve Readiness for Class VI Students in Facing the National Examination of Mathematics Learning.” International Journal of Pedagogical Development and Lifelong Learning 4, no. 1 (2022).
Surur, Agus Miftakus. “Formasi 4-1-5 Penakhluk Masalah (Studi Kasus: Penulisan Karya Tulis Ilmiah Proposal Skripsi STAIN Kediri 2017).” PROSIDING SEMINAR NASIONAL PPKn III, 2017, 1–8.
Surur, Agus Miftakus. Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: K-Media, 2021.
Surur, Agus Miftakus. “Standart Kinerja Pengajaran Dosen Pendidikan Matematik.” Factor M 2, no. 1 (2019).
Surur, Agus Miftakus. “Thorndike’s Learning Theory Application for Improving Creative Thinking Abilities And Publications.” The Atlantis Press Proceedings, 2020.
Surur, Agus Miftakus, and Kharisma Nur Cholifah. “Good Governance Pada Kepengurusan Pondok Pesantren Putri Al-Amien.” Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam 9, no. 2 (2018): 261–74.
Surur, Agus Miftakus, and Sri Pujilestari. “The Relevance of Odd-Even Verses in The Qur’an with Mathematics Education.” Jurnal At-Tibyan: Jurnal Ilmu Alqur’an Dan Tafsir 6, no. 2 (2021).
Surur, Agus Miftakus, Abdul Hafid Rosyidi, Yanuar Adi Prasetia, Khozinatul Asrori, and Latifatul Azizah. “Problematika Pembelajaran Siswa MTs Sunan Gunung Jati (Studi Kasus Latar Belakang Siswa Menghadapi Ujian).” Edudeena 1, no. 1 (2018): 13–32.
Surur, Agus Miftakus, Moch. Erwin Wahyudi, and M Anggi Mahendra. “Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Melalui Metode Artikulasi Sebagai Perangsang Timbulnya Kompetensi.” Factor M: Focus ACTion Of Research Mathematic 2, no. 2 (2020): 141–56.
Winkel. Psikologi Pengajaran. Jakarta: Erlangga, 1996.
Yus, Anita. Pengembangan Nilai Moral Dan Agama Anak Usia Dini: Panduan Bagi Orang Tua, Guru, Mahasiswa, Dan Praktisi PAUD. Tasikmalaya: Edu Publisher, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Agus Miftakus Surur, Fitri Khoirun Nikmah, Dewi Rizqi Ilyana Nuzula, Lu’lu’im Mansyuroh, Choirum Minatun Hasanah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.