Development of Pop-Up Book Learning Media Assisted by QR Code in Increasing Student Learning Motivation On the Science of Plant Parts
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v4i2.220Keywords:
Development of Qr Code, Pop Up Book Media, Natural Science, Madrasah IbtidaiyahAbstract
The use of appropriate learning media and in accordance with the needs of students, will create an active and fun learning atmosphere for students. This research and development produces learning media in the form of Pop up books assisted by Qr codes can be an effort to create an active learning atmosphere and can increase student learning motivation in the classroom. The purpose of this study was to analyze the ADDIE model in the development of Science Learning media With Pop Up Book Media assisted by Qr Code on the material of plant parts. The type of research used is research and development model with ADDIE model implemented until the implementation step. The results of this study show that; 1) the development Model of Pop-up Book Learning Media assisted by Qr Code in increasing student learning motivation, namely the results of Pop-up Book in Qr Code there is a video along with an explanation of the material. Developed products meet the components as teaching materials in learning. 2) P and feasibility test of the results of the development of Pop-up Book Learning Media assisted by Qr Code in increasing student learning motivation is carried out through media experts, material experts.
Penggunaan media pembelajaran yang tepat dan sesuai dengan kebutuhan siswa, akan menciptakan suasana belajar yang aktif dan menyenangkan bagi siswa. Penelitian dan pengembangan ini mengahsilkan media pembelajaran berupa Pop Up Book Berbantuan Qr Code dapat menjadi upaya dalam menciptakan suasana belajar yang aktif dan bisa meningkatkan motivasi belajar siswa di kelas. Tujuan penelitian ini untuk menganalisis model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran ipa dengan media Pop Up Book berbantuan Qr Code pada materi bagian-bagian tumbuhan. Jenis penelitian yang digunakan adalah model penelitian dan pengembangan (Research and Development) dengan model ADDIE yang dilaksanakan sampai pada langkah Implementasi. Hasil hasil penelitian ini menunjukkan bahw; 1) Model Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbantuan Qr Code dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa, yaitu hasil Pop Up Book yang di dalam Qr Code terdapat video beserta penjelasan materi. Produk yang dikembangkan memenuhi komponen sebagai bahan ajar dalam pembelajaran. 2) P Dan Uji Kelayakan hasil Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Berbantuan Qr Code dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa dilakukan melalui ahli media, ahli materi.
References
Asih Widi Wisudawati, Eka Sulistyowati. (2015). Metode Pembelajaran IPA. Jakarata: Bumi Aksara.
Astuti and Prabowo. (2020). “Pengembangan Bahan Ajar Educational Statistics Untuk Meningkatkan Kemandirian Dan Hasil Belajar Mahasiswa.” Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika. Vol 9. No 4. https://doi.org/10.24127/ajpm.v9i4.3167
Cahyadi. (2019). “Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model.” Islamic Education. Vol 3. No 1. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Febri Ukhtinasari, Mosik, dan Sugiyanto, (2017). “Pop Up Sebagai Media Pembelajaran Fiskia Materi Alat-alat Optik untuk Siswa Sekolah Menengah Atas”, Unnes Physies Education journal, Vol 6, No 2. https://doi.org/10.15294/upej.v6i2.15643
Husamah et al. Belajar dan Pembelajaran. Malang: UMM press.
I Made Tegeh, (2014). Model Penelitian dan Pengembangan . Yogyakarta: Graha Ilmu.
Mahesti and Koeswanti, (2021). “Pengembangan Media Pembelajaran Permainan Monopoli Asean Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema 1 Selamatkan Makhluk Hidup Pada Siswa Kelas 6 Sekolah Dasar.” Artikel Mimbar PGSD Undiksha, Vol 9, No 1. https://doi.org/10.23887/jjpgsd.v9i1.33586
Mufanti. (2016). “Penumbuhan Soft Skill Siswa Dalam Proses Pembelajaran. ”jurnal pedagodia, Vol 13, No 1. https://www.academia.edu/18056625
Mukswadini, Refika Yeisa. (2020). “Pengembangan Modul Berbasis Pop Up Book Sebagai Media Pembelajaran Pada Materi Pencemaran Lingkungan Untuk Kelas VII SMP” (Skripsi, Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.
Posumah. (2021). Waworuntu and Komansilan. ”Aplikasi Mobile Pengenalan Budaya Pulau Sulawesi Berbasis Augmented Reality“. Edu TIK: Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi Dan Komunikasi. Vol 1. No 5. https://doi.org/10.53682/edutik.v1i5.2834
Rahim Suherman and Murtiani. (2019). “Analisis Kompetensi Guru Dalam Mempersiapkan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Era Revolusi Industri 4.0. ”Jurnal Eksakta Pendidikan. Vol 3. No 2. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss2/367
Ricu Sidiq and Najuah. (2020). “Pengembangan E-Modul Interaktif Berbasis Android Pada Mata Kuliah Strategi Belajar Mengajar.” Jurnal Pendidikan Sejarah. Vol 9. No 1. 10.21009/JPS.091.01
Sa’dun Akbar, (2017). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Srikandika, Popi et al. (2019). “Analisis Model Pengembangan Bahan Ajar (4D, ADDIE, ASSURE, HANNAFIN Dan PECK).” Makalah Pascasarjana Universitas Negeri Padang. https://scholar.google.com/scholar?hl=id&as_sdt=0%2C5&as_vis=1&q=Popi+Srikandika.+Dkk.+%282019%29.++%E2%80%9CAnalisis+Model+Pengembangan+Bahan+Ajar+%284D%2C+ADDIE%2C+ASSURE%2C+HANNAFIN+Dan+PECK%29.%E2%80%9D+Makalah+Pascasarjana+Universitas+Negeri+Padang&btnG=
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Pengembangan Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabaeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Supriyono, “Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD” Jurnal Edustream, Vol II, No. 1, (2018). https://doi.org/10.26740/eds.v2n1.p43-48
Undang-Undang No. 23 Tahun 2003, Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Depdiknas.
Wahid, Abdul. “Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar” Istiqra, Vol. V, No. 2, 2018. https://www.jurnal.umpar.ac.id/index.php/istiqra/article/view/461
Wulandari, Fitria Eka. (2016). ”Pengaruh Pembelajaran Berbasis Proyek Untuk Melatih Keterampilan Proses Mahasiswa” Jurnal Pedagogia, Vol 5. No. 2. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.257
Yulia, Kasmeri, and Yanti, (2021) “Validitas Bahan Ajar Berbasis Riset Pada Materi Sistem Reproduksi SMA/SMP.” Jurnal pedagodia, Vol 1, No 1. https://doi.org/10.22202/horizon.v1i1.4710
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elga Yanuardianto, Muhammad Ilyas, Muhamad Ali Wafa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.