Implementasi Pendidikan Profetik Dalam Membentuk Karakter Peserta Didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v1i3.40Keywords:
Implementasi, Pendidikan Profetik, KarakterAbstract
This research was conducted at Al-Baitul Amien Elementary School Jember which aims to answer the problem 1) How is the concept of prophetic education in shaping the character of students in Al-Baitul Amien Elementary School Jember? 2) How is the implementation of prophetic education in shaping the character of students in Al-Baitul Amien Jember Elementary School? 3) How is the evaluation of prophetic education in shaping the character of students at Al-Baitul Amien Elementary School Jember? The method used in this research is qualitative research methods. The approach used is a descriptive qualitative approach. The results of this study indicate: (1) The concept of prophetic education in shaping the character of students at Al-Baitul Amien Elementary School Jember, namely: the formation of a distinctive curriculum based on the historical values ??of the mosque, religious habituation programs, and the commemoration of Islamic holidays. (2) Implementation of prophetic education in shaping the character of students in Al-Baitul Amien Jember Elementary School, namely: Dhuha Prayers, Dhuhr and Asr Prayers in Congregation, Asmaul Husna Habits, Tahfidz Qur'an, Juz 30 Hafalan Program, Tartil Qur'an, Tilawati Qur'an (Qiro'ah), Friday charity, Islamic Studies, Team of action / affection, Learning the Koran, PAI Subjects, Learning Arabic, Student Liaison and Achievement Books, Commemoration of Islamic Holidays, Sholawat and Hadrah, Nasyid, and Da'i Little. (3) Evacuation of prophetic education in shaping the character of students at Al-Baitul Amien Jember Elementary School, namely: a connecting book for reports on the implementation of student sunnah prayers, compulsory prayer services, student morals at home, and also letters from parents to teachers and vice versa.
Penelitian ini dilakukan di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember yang bertujuan untuk menjawab permasalahan, 1) Bagaimana konsep pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-BaitulAmien Jember? 2) Bagaimana implementasi pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember? 3) Bagaimana evaluasi pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember? Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kualitatif deskriptif dan jenis penelitian lapangan (field research). Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi, dan dokumentasi. Dan keabsahan datanya menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Hasil penelitian ini menunjukkan: (1) Konsep pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember yaitu: Kurikulum dibuat berdasarkan nilai historis masjid, program pembiasaan keagamaan, dan peringatan hari besar Islam. (2) Implementasi pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember yaitu: melalui kegiatan Sholat Dhuha, Sholat Dhuhur dan Ashar berjamaah, Pembiasaan Asmaul Husna, Tahfidz Qur’an, Program Hafalan Juz 30, Tartil Qur’an, Tilawati Qur’an (Qiro’ah), Jum’at beramal, Kajian Islami, Tim penindak/ afeksi, Pembelajaran Al-Qur’an, Mata pelajaran PAI, Pembelajaran Bahasa Arab, Buku Penghubung dan Prestasi Siswa, Peringatan Hari Besar Islam, Sholawat dan Hadrah, Nasyid, dan Da’i Cilik. (3) Evaluasi pendidikan profetik dalam membentuk karakter peserta didik di Sekolah Dasar Al-Baitul Amien Jember yaitu: buku penghubung laporan mengenai pelaksanaan ibadah sholat sunnah siswa, ibadah sholat wajib, akhlak siswa dirumah, dan juga lembar surat dari orang tua kepada guru maupun sebaliknya.
References
Abdullah, M. Yatimin. Studi Akhlak dalam Perspektif Al-Qur’an. Jakarta: AMZAH, 2007.
Adi Pradana, Irfan Wahyudi. Konsep Pendidikan Profetik di Era Globalisasi dan Relevansinya Terhadap Pendidikan Agama Islam (Telaah Pemikiran Kuntowijoyo). Skripsi-UIN Sunan Kalijaga, 2016.
Adz-Dzakiey, Hamdani Bakran. Prophetic Psychology: Psikologi Kenabian, Menghidupkan Potensi dan Kepribadian Kenabian dalam Diri. Yogyakarta: Pustaka Al-Furqon, 2007.
Astuti, Puji. Nilai-Nilai Profetik dan Implikasinya Bagi Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam (Studi Pemikiran Kuntowijoyo). Skripsi-Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan UIN Raden Intan Lampung, 2018.
Aziz, Moh. Ali. Mengenal Tuntas Al-Qur’an. Surabaya: Imtiyaz, 2012.
Basrowi, Suwandi. Memahami Penelitian Kualitatif. Jakarta: Rineka Cipta, 2008.
Erbe, Sentanu. Quantum Ikhlas: Tekhnologi Aktivasi Kekuatan Hati, The Power of Positive Feeling. Jakarta: Gramedia, 2017.
Freire, Paulo. Pendidikan Kaum Tertindas. Jakarta: LP3ES, 1985.
Hani’ah, Zuhrotul. Implementasi Nilai-Nilai Pendidikan dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran IPS Kelas VII di MTsN 1 Malang. Skripsi-UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, 2018.
Hassan Shadily, dan John M. Ecols. Kamus Inggris Indonesia. Jakarta: Gramedia, 1996.
Ismail, Syaifullah Godi. Implementasi Pendidikan Profetik dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMP Negeri 4 Salatiga. Skripsi-IAIN Salatiga, 2015.
Izutsu, Toshihiko. Konsep-konsep Etika Religius dalam Qur’an. Yogyakarta: Tiara Wacana, 1993.
Khoiron, Rosyadi. Pendidikan Profetik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Kuntowijoyo. Islam Sebagai Ilmu. Yogyakarta: Tiara Wacana, 2007.
Kuntowijoyo. Muslim Tanpa Masjid. Yogyakarta: IRCiSoD, 2018.
Lestari, Elani Dwi. Nilai Pendidikan Profetik dalam Film Sang Kiai. Skripsi-IAIN Purwokerto, 2019.
Lickona, Thomas. Character Matters: Persoalan Karakter (Bagaimana Membantu Anak Mengembangkan Penilaian yang Baik, Integritas, dan Kebajikan Penting Lainnya. Jakarta: Bumi Aksara, 2016.
Marzuki. Pendidikan Karakter Islam. Jakarta: Amzah, 2019.
Miftahulloh. Pendidikan Profetik Perspektif Moh. Roqib dan Implikasinya dalam Rekonstruksi Pendidikan Islam Integratif. Tesis-IAIN Purwokerto, 2017.
Mujib, Abdul. Kepribadian dalam Psikologi Islam. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2016.
Musfiqon. Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Public Publiser, 2012.
Pusat Bahasa DEPDIKNAS. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka, 2008.
Robani, Ahmad. Implementasi Pendidikan Profetik dalam Membentuk Karakter Siswa di MTs Negeri 6 Sleman Yogyakarta. Skripsi-Universitas Islam Indonesia Yogyakarta, 2018.
Roqib, Moh. Prophetic Education. Purwokerto: STAIN Press, 2011.
Rosyadi, Khoiron. Pendidikan Profetik.Yogyakarta : Pustaka Pelajar, 2009.
Shihab, M Quraish. Membumikan Al-Qur’an. Bandung: Mizan, 1993.
Sodiq, Akhmad. Prophetic Character Building. Jakarta : Kencana, 2018.
Subhani. Tadarrus Akhlak: Etika Qur’ani dalam Surah Al-Hujurat. Jakarta: Citra, 2014.
Syarif, Zainuddin. Pendidikan Profetik dalam Membentuk Karakter Bangsa. Jurnal Tadris, 2014.
Tim Tashih Departemen Agama. Al Qur’an dan Tafsirnya Jilid IX. Medan: PT. Dana Bhakti Wakaf, 2009.
Trueblood, David. Philosophy of Religion; Filsafat Agama. Jakarta: Bulan Bintang, 1994.
Yusuf, Syamsul. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2009.
Zubaedi. Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sinta Yulis Pratiwi, Lailatul Usriyah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.