Implementasi Model Pembelajaran Take and Give Pada Mata Pelajaran IPS Kelas V Di MI Ar-Rahim Arjasa

DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v2i1.54Keywords:
Model Pembelajaran, Take and Give, Pelajaran IPSAbstract
This research is the result of research that describes the implementation of the Take and Give learning model in the fifth grade social studies subject at MI Ar-Rahim, Arjasa, Jember. The learning process includes 3 stages, namely the planning, implementation, and evaluation stages. This research aims to answer. Based on the background described above, the formulation of the problems in this study are: 1. How is the preparation in implementing the Take and learning model for class V social studies subjects at MI Ar-Rahim, Arjasa District, Jember Regency? 2. What is the process of implementing the Take and Give learning model for the fifth grade social studies subject at MI Ar-Rahim, Arjasa District, Jember Regency? 3. How is the evaluation in implementing the Take and Give learning model for the fifth grade social studies subject at MI Ar-Rahim, Arjasa District, Jember Regency? The research method used is descriptive qualitative with data collection techniques using observation, interviews and documentation. The data sources in this study were the Principal, Teachers and Grade V Students of Class V Social Studies at MI Ar-Rahim, and other supporting documents. The results of this study indicate: 1. The implementation of the Take and Give learning model in the preparation stage has fulfilled all preparations well. 2. The process of implementing learning in class makes the learning atmosphere fun and students become more active. 3. At the evaluation stage all students have reached the assessment criteria in 3 aspects of the assessment, namely attitudes, knowledge and skills
Keywords:Learning model; Take and Give; Social studies lessons
Penelitian ini adalah hasil penelitian yang menggambarkan tentang implementasi model pembelajaran Take and Give pada mata pelajaran IPS kelas V di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. Proses pembelajaran tersebut meliputi 3 tahap, yaitu tahap perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Adapun penelitian ini bertujuan untuk menjawab Berdasarkan latar belakang yang telah dipaparkan di atas, maka rumusan masalah dalam penelitian ini adalah: 1. Bagaimana persiapan dalam mengimplementasikan model pembelajaran Take and mata pelajaran IPS kelas V di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember? 2. Bagaimana proses dalam implementasi model pembelajaran Take and Givemata pelajaran IPS kelas V di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember? 3. Bagaimana evaluasi dalam mengimplementasikan model pembelajaran Take and Givemata pelajaran IPS kelas V di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember? Metode penelitian yang digunakan adalah kualitatif deskriptif dengan teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun sumber data dalam penelitian ini adalah Kepala Sekolah, Guru dan Peserta didik kelas V mata pelajaran IPS kelas V di MI Ar-Rahim, dan dokumen penunjang lainnya. Hasil penelitian inimenunjukkan: 1. Implementasi model pembelajaran Take and Give pada tahap persiapan sudah memenuhi segala persiapan dengan baik. 2. Proses pelaksanaan pembelajaran dikelas membuat suasana belajar menjadi menyenangkan dan peserta didik menjadi lebih aktif. 3. Pada tahap evaluasi semua peserta didik telah mencapai kriteria penilaian dalam 3 aspek penilaian yaitu sikap, pengetahuan dan keterampilan.
KataKunci: Model Pembelajaran; Take and Give; Pelajaran IPS
References
Darmadi. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Peserta didik. Sleman: CV. Budi Utama, 2017.
Hartami, Perwiraga dkk. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Take and Give Pada Materi Minyak Bumi di Kelas X MAN Sabang. Lantanida Journal: Volume 2 Nomer 2, 2014.
Ani Kadarwati dan Ibadullah Mallawi. Pembelajaran Tematik (Konsep dan Aplikasi). Magetan: CV. Ae Media Grafika, 2017.
Imas Kurniasih dan Berlin Sani. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru, Kata Pena, 2015.
Moleong, LexyJ. Metodologi PenelitianKualitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2019.
Musfiqon. Panduan Lengkap Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Prestasi Public Publiser, 2012.
Ngalimun. Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo, 2012.
Aprida Pane dan Muhammad Darwis Dasopang. Belajar dan Pembelajaran. Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman: Volume 03 Nomer 2, 2017.
Sahlan, Moh. Evaluasi Pembelajaran: Panduan Praktis Bagi Pendidik Dan Calon Pendidik. Jember: STAIN Jember, 2015.
Shoimin, Aris. 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2014.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional
Wahyuni, Hermin Tri dkk. Implementasi Pembelajaran Tematik Kelas 1 SD.II Edcomtech: Volume 1 Nomer 2, 2016.
Zainudin, Agus. Penanaman Nilai-nilai Religius dalam Membentuk Akhlak Karimah bagi Peserta Didik di MI Ar-Rahim Kecamatan Arjasa Kabupaten Jember. Jurnal Auladuna: Vol 2 No 1, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Agus Zainudin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under an Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license. that allows others to Share — copy and redistribute the material in any medium or format, Adapt — remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
This work is licensed under a Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0).
EDUCARE: Journal of Primary Education
Published by Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Kiai Haji Achmad Siddiq State Islamic University of Jember, East Java, Indonesia