Learning Management of Physical Education for Sports and Health During the Covid-19 Pandemic in MIN 2 Palangka Raya City

Authors

  •   abdurrahman abdurrahman  Madrasah Ibtidaiyah Negeri-1 Palangka Raya,  Indonesia
  •   Ahmadi Ahmadi  IAIN Palangka Raya,  Indonesia
  •   Aulia Mustika Ilmiani  IAIN Palangka Raya,  Indonesia
  •   Faridatul Hasanah  MI Al- Izza,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/educare.v3i1.105
 

Keywords:

Covid-19, Physical Education, Learning Management

Abstract

This study aims to determine the process of implementing PJOK learning in limited face-to-face learning during the Covid-19 pandemic in class V MIN 2 Palangka Raya City. This type of research is qualitative with case studies. Data collection techniques by observation and interviews. Meanwhile, data analysis uses descriptive data analysis. The results of this study show that:1) planning for sports and health physical education learning during the Covid-19 pandemic in MIN 2 Palangka Raya City: Teachers plan the PJOK class V learning program, develop the Annual Program, carry out Semester Program activities, carry out learning plans in the learning syllabus, distribute effective weeks.2) Implementation of Sports and Health Physical Education learning in MIN 2 Palangka Raya City, namely: development of the Annual Program into the Learning Implementation Plan, carrying out Semester Program activities, implementation of learning plans in the learning syllabus, online teaching, and learning process activities teachers explain teaching materials, apply learning methods.

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui proses pelaksanaan pembelajaran PJOK pada PTM terbatas pada masa pandemi covid-19 di kelas V MIN 2 Kota Palangka Raya. Jenis penelitian ini yaitu kualitatif dengan studi kasus. Tehnik pengumpulan data dengan observasi dan wawancara. Sedangkan analisis data menggunakan analisis data deskriptif. Hasil penelitian ini menungjukkan, bahwa: 1) perencanaan pembelajaran pendidikan jasmani olahraga dan kesehatan masa pandemi Covid-19 Di MIN 2 Kota Palangka Raya: Guru merencanakan program pembelajaran PJOK kelas V, pengembangan Program Tahunan, melaksanakan kegiatan-kegiatan Program Semester, melaksanakan rencana pembelajaran dalam silabus pembelajaran, pendistrisbusian minggu efektif. 2) Pelaksanaan pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan di MIN 2 Kota Palangka Raya, yaitu: pengembangan Program Tahunan ke dalam Rencana Pelaksanaan Pembelajaran, melaksanakan kegiatan-kegiatan Program Semester, melaksanakan rencana pembelajaran dalam silabus pembelajaran, dalam kegiatan proses belajar mengajar secara daring guru menjelaskan materi ajar, menerapkan metode pembelajaran.

References

ahmad, Ahmad. “Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, Atau Kombinasi Pada Masa New Normal Covid-19.” Jurnal Paedagogy 7, No. 4 (October 1, 2020): 258–64. Https://Doi.Org/10.33394/Jp.V7i4.2803.

Ahmad, Laode Ismail. “Konsep Penilaian Kinerja Guru Dan Faktor Yang Mempengaruhinya.” Idaarah: Jurnal Manajemen Pendidikan 1, No. 1 (June 14, 2017). Https://Doi.Org/10.24252/Idaarah.V1i1.4133.

Ahmadi, Ahmadi. “Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab Konvensional Hingga Era Digital.” Ruas Media, 2020.

Ahmadi, Ahmadi, And Aulia Mustika Ilmiani. “The Use Of Teaching Media In Arabic Language Teaching During Covid-19 Pandemic.” Dinamika Ilmu 20, No. 2 (2020): 307–22.

Anwar, Sanusi. “Analisis Kompetensi Profesional Guru Untuk Meningkatkan Kualitas Lulusan Melalui Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah?:Studi Kasus Terhadap Guru Bahasa Arab Di Madrasah Aliyah Al-Musdariyah 2 Kota Cimahi.” Masters, Universitas Pendidikan Indonesia, 2019. Http://Repository.Upi.Edu.

Assjari, Musjafak. “Desain Penelitian Naratif.” Jassi Anakku 9, No. 2 (2010): 172–83.

Aydin, Erkan, And Sedat Erol. “The Views Of Turkish Language Teachers On Distance Education And Digital Literacy During Covid-19 Pandemic.” International Journal Of Education And Literacy Studies 9, No. 1 (January 31, 2021): 60–71. Https://Doi.Org/10.7575/Aiac.Ijels.V.9n.1p.60.

Azzahra, Nadia Fairuza. “Mengkaji Hambatan Pembelajaran Jarak Jauh Di Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19,” May 7, 2020. Https://Repository.Cips-Indonesia.Org/Id/Publications/309163/.

Darmalaksana, Wahyudin, R. Yuli Ahmad Hambali, Ali Masrur, And Muhlas Muhlas. “Analisis Pembelajaran Online Masa Wfh Pandemic Covid-19 Sebagai Tantangan Pemimpin Digital Abad 21.” Karya Tulis Ilmiah (Kti) Masa Work From Home (Wfh) Covid-19 UIN Sunan Gunung Djati Bandung, 2020, 1–12.

Firman, Firman, Arlinda Puspita Sari, And Firdaus Firdaus. “Aktivitas Mahasiswa Dalam Pembelajaran Daring Berbasis Konferensi Video: Refleksi Pembelajaran Menggunakan Zoom Dan Google Meet.” Indonesian Journal Of Educational Science (Ijes) 3, No. 2 (March 31, 2021): 130–37. Https://Doi.Org/10.31605/Ijes.V3i2.969.

Hutabarat, Kristin Mars. “PenerapanPembelajaran Jarak Jauh (Pjj) Di Masa Pandemi Covid-19.” Osf Preprints, January 19, 2021. Https://Doi.Org/10.31219/Osf.Io/54fwa.

Ilmiani, Aulia Mustika, Ahmadi Ahmadi, Nur Fuadi Rahman, And Yulia Rahmah. “Multimedia Interaktif Untuk Mengatasi Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Al-Ta’rib Jurnal Ilmiah Program Studi Pendidikan Bahasa Arab 8, No. 1 (June 2020): 17–32.

K, Setiawan Santana. Menulis Ilmiah: Metode Penelitian Kualitatif. Yayasan Obor Indonesia, 2007.

Latifah, Nur, And Asep Supena. “Analisis Attention Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Jarak Jauh Di Masa Pandemi Covid-19.” Jurnal Basicedu 5, No. 3 (April 6, 2021): 1175–82. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i3.887.

Miftah, Mohamad. Manajemen Pembelajaran Berbasis TIK Terintegrasi. Pascal Books, 2022.

M.M, Sarwa, S. S. Pembelajaran Jarak Jauh?:Konsep, Masalah Dan Solusi. Penerbit Adab, 2021.

Muzakkir, Halid Hanafi, La Adu& H. Profesionalisme Guru Dalam Pengelolaan Kegiatan Pembelajaran Di Sekolah. Deepublish, 2018.

Putri, Ayu Dwi Kesuma, And Nani Imaniyati. “Pengembangan Profesi Guru Dalam Meningkatkan Kinerja Guru.” Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran 2, No. 2 (August 31, 2017): 93. Https://Doi.Org/10.17509/Jpm.V2i2.8109.

Rokhmiyati, Sri. “Manajemen Madrasah DalamPembelajaran Jarak Jauh Melalui Peningkatkan Efektivitas Siswa Man 1 Sragen.” Quality 9, No. 1 (May 31, 2021): 1–21. Https://Doi.Org/10.21043/Quality.V9i1.10204.

Sudargini, Yuli. “Peran Manajemen Pengetahuan Untuk Meningkatkan Kinerja Pada Masa Pandemi Covid 19?:Studi Kualitatif Pada Guru Sma Di Kabupaten Pati.” Journal Of Industrial Engineering & Management Research 2, No. 6 (December 6, 2021): 1–12. Https://Doi.Org/10.7777/jiemar.v2i6.214.

Downloads

Published

2022-06-26

How to Cite

abdurrahman, abdurrahman, Ahmadi, A., Ilmiani, A. M. ., & Hasanah, F. (2022). Learning Management of Physical Education for Sports and Health During the Covid-19 Pandemic in MIN 2 Palangka Raya City. EDUCARE: Journal of Primary Education, 3(1), 95–110. https://doi.org/10.35719/educare.v3i1.105