Application of Realia Media in Improving Student Learning Outcomes at Madrasah Ibtidaiyah

Authors

  •   Wildah Al Aluf  MIMA 35 NURUL ULUM JEMBER,  Indonesia
  •   Sulissatul Hasanah  SD ath-Thoybah Jember,  Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35719/educare.v3i1.101
 

Keywords:

Realia Media, Learning Outcomes, Learning

Abstract

Using realia media in learning activities will provide an interesting learning experience for students so that they are more active in participating in learning. This discussion aims to describe and analyze the application of realia media in improving student learning outcomes at MIMA 35 Nurul Ulum Jember. The research approach uses qualitative and case study research types. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Analysis of the data used in this study using the Miles and Huberman model consisting of data condensation, data presentation, and concluding. The validity of the data was tested by using triangulation of sources and techniques. The results of this study indicate (1) Realia media planning in improving student learning outcomes at MIMA 35 Nurul Ulum Jember, namely: Identifying the needs and characteristics of students, formulating learning objectives, summarizing material, writing instructional media scripts, conducting tests and revisions. (2) The implementation of realia media in improving student learning outcomes at MIMA 35 Nurul Ulum Jember, namely: the teacher learns the instructions for using the media, and all equipment must be in a state of readiness so as not to be disturbed by technical matters, and keep students steady. conducive for learning activities to take place. (3) Evaluation of realia media in improving student learning outcomes at MIMA 35 Nurul Ulum Jember, namely: learning media according to KD and indicators, learning media according to the estimated time and assignments in the Buena book, learning media can attract students' attention, media learning is in accordance with the times/updated, thematic assessment criteria are spiritual, social, knowledge, and skillful.

Penggunaan media realia dalam kegiatan pembelajaran akan memberikan pengalaman belajar yang menarik bagi peserta didik sehingga lebih aktif dalam mengikuti pembelajaran. Pembahasan ini bertujuan mendeskripsikan dan menganalisis tentang Penerapan media realia dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di MIMA 35 Nurul Ulum Jember. Pendekatan penelitian menggunakan kualitatif dan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan model Miles dan Huberman yang terdiri dari kondensasi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Keabsahan data diuji dengan menggunakan triangulasi sumber dan teknik. Hasil penelitian ini menunjukkan: (1) Perencanaan media realia dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di MIMA 35 Nurul Ulum Jember, yaitu: Mengidentifikasi kebutuhan dan karakteristik peserta didik, merumuskan tujuan pembelajaran, membuat rangkuman materi, menulis naskah media pembelajaran, mengadakan tes dan revisi. (2) Pelaksanaan media realia dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di MIMA 35 Nurul Ulum Jember, yaitu: guru mempelajari petunjuk penggunaan media, seluruh peralatan harus dalam keadaan siap agar tidak terganggu oleh hal-hal yang bersifat teknis, dan menjaga agar peserta didik tetap kondusif selama kegitan pembelajaran berlangsung. (3) Evaluasi media realia dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik di MIMA 35 Nurul Ulum Jember, yaitu: media pembelajaran sesuai dengan KD dan indikator, media pembelajaran sesuai dengan estimasi waktu dan tugas dalam buku Bupena, media pembelajaran dapat menarik perhatian peserta didik, media pembelajaran sudah sesuai dengan perkembangan zaman / terupdate, kriteria penilaian Tematik yakni spiritual, sosial, pengetahuan, dan keterampilan.

References

Andriani, Durri dkk. Metode Penelitian. Jakarta: Universitas Terbuka, 2011.

Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pers. 2011.

Hamalik, Oemar. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara, 2011.

Huberman, Miles dan Saldana. Qualitative Data Analysis. Amerika: Sage, 2014.

Moleong, Lexy. Metodelogi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2016.

Musfiqon. Pengembangan Media & Sumber Pembelajaran. Jakarta: Prestasi Pustakaraya, 2012.

Pribadi, Benny A. Media Dan Teknologi Dalam Pembelajaran. Jakarta: Balebat Dedikasi Prima, 2017.

Sadiman, Arif. Media Pendidikan Pengertian, pengembangan dan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja Grafindo, 2014.

Sanjaya, Wina. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Kencana, 2006.

Sudjana, Nana. Dasar-dasar Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algesindo, 2017.

Sudjana, Nana. Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru. 2009.

Sudjana, Nana. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya, 2017.

Sugiharti. “Penggunaan Media Realia (Nyata) Untuk Meningkatkan Aktifitas Dan Hasil Belajar Matematika Kompetensi Mengenal Lambang Bilangan Pada Peserta didik Kelas I SDN 02 Kartoharjo Kota Madiun”. Jurnal Edukasi Gemilang (JEG), Vol 3 No 2 (2018).

Sugiyono. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta, 2017.

Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta, 2015.

Syaiful Bahri Djamarah dan Aswan Zain. Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.

Downloads

Published

2022-06-21

How to Cite

Al Aluf, W. ., & Hasanah, S. . (2022). Application of Realia Media in Improving Student Learning Outcomes at Madrasah Ibtidaiyah. EDUCARE: Journal of Primary Education, 3(1), 65–78. https://doi.org/10.35719/educare.v3i1.101

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.