Application of Guided Inquiry Learning Strategy on Thematic Learning of Science Material at Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.35719/educare.v4i1.127Keywords:
Inkuiri Terbimbing , Model Pembelajaran, Pembelajaran TematikAbstract
This study aims to determine how the planning, implementation and evaluation of the guided inquiry strategy on thematic learning of science themes in MI Miftahul Ulum III Sumbersari Gumukmas Jember. The method used in this research is a qualitative approach with the type of research fild research (field research). Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. Data analysis used in this study Data analysis uses the concept of the interactive model of Miles, Huberman and Saldana which consists of data Condensation data (Condensation), Presentation of Data (Display, Conclusions Drawing). Validity using triangulation techniques, sources and time. The results of this study are: the implementation of the guided inquiry learning model in thematic learning as follows a). Initial Activities b). Core Activities c). Final Activity d). Evaluation. The conclusion of this research is that there is an increase in student interest in learning science lessons on Invertebata material, changes in the form of objects and conductors at MI Miftahul Ulum III Subersari Gumukmas Jember.
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana perencanaan, Pelaksanaan dan juga evaluasi dari Strategi Inkuiri terbimbing pada pembelajaran tematik tema IPA di di MI Miftahul Ulum III Sumbersari Gumukmas Jember. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif dengan jenis penelitian fild research (penelitian lapangan). Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data yang digunakan dalam penelitian ini Analisis data menggunakan konsep dari model interaktif Miles, Huberman dan Saldana yang terdiri dari data Kondensasi data (Condensation), Penyajian Data (Display, Penarikan Kesimpulan (Conclusions Drawing). Keabsahan menggunakan triangulasi teknik, sumber dan waktu. Hasil penelitian ini yaitu: pelaksanaan penerapan model pembelajaran Inkuiri terbimbing dalam pembelajaran tematik sebagai berikut a). Kegiatan Awal b). Kegiatan Inti c). Kegiatan Akhir d). Evaluasi. Kesimpulan dari penelitian ini adalah terjadi peningkatan minat belajar siswa pada pelajaran IPA materi Invertebata, perubahan wujud benda dan konduktor di MI Miftahul Ulum III Subersari Gumukmas Jember.
References
Annisa, Nurul, Naeklan Simbolon.(2018) “Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Ipa Berbasis Model Pembelajaran Guided Inquiry Pada Materi Gaya Di Kelas Iv Sd Negeri 101776 Sampali.” School Education Journal Pgsd Fip Unimed 8, no. 2: 217–29. https://doi.org/10.24114/sejpgsd.v8i2.10199.
Dewi, Eka Puspita, Agus Suyatna, Abdurrahman Abdurrahman, and Chandra Ertikanto. (2017). “Efektivitas Modul Dengan Model Inkuiri Untuk Menumbuhkan Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Materi Kalor.” Tadris: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Tarbiyah 2, no. 2: 105. https://doi.org/10.24042/tadris.v2i2.1901.
Firman Aulia Ramadhan, Niki Hidayah. (2022). “Communication of Teachers and Parents of Students in Optimizing Learning during the Pandemic Era at Min 6 Jembrana Bali” 5, no. 2: 89–101.
Jalinus, Nizwardi. (2016). Media dan Sumber Pembelajaran, Jakarta:Kencana
Khoirul Arief, Meizuvan. (2015). “Penerapan Levels of Inquiry Pada Pembelajaran Ipa Tema Pemanasan Global Untuk Meningkatkan Literasi Sains.” Edusentris 2, no. 2: 166. https://doi.org/10.17509/edusentris.v2i2.169.
Lasia, I K. (2010). “Pengaruh Model Pembelajaran Inquiry Terbimbing Berbasis Lingkungan Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Dan Penguasaan Konsep IPA Kelas V ….” Jurnal Agama Dan Budaya 3, no. 2: 37–42.
Majid, Abdul. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu. bandung: PT.remaja Rosdakarya
Mattew, B Michael Hubermandan Jhony Saldana. (2014). Qualitative Data Analisis Amerika: Sage publications.
Mukni’ah. (2016). Penerapan Pembelajaran sesuai kurikuum tingkat satuan pendidikan (KTSP) dan kurikulum (K13). Jember: Pustaka Pelajar
Nana Hendracipta. (2016). “Menumbuhkan Sikap Ilmiah Siswa Sekolah Dasar Melalui Pembelajaran Ipa Berbasis Inkuiri.” Jpsd 2, no. 1: 109–16.
Nursobah, Ahmad. (2019). Perencanaan Pembelajaran MI/SD,Pamekasan: Duta Media Publishing.
Oktianita, Riska. (2016). Menggunaan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Dengan Metode Simulasi Untuk Menumbuhkan Sikap Berfikir Kritis Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Ips. skripsi, Universitas Pasunda.
Ramadhan, Firman Aulia, and Lailatul Usriyah. (2021). “Strategi Guru Dalam Mengimplementasikan Pendidikan Multikultural Pada Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19.” AKSELERASI: Jurnal Pendidikan Guru MI 2, no. 2: 59–68. https://doi.org/10.35719/akselerasi.v2i2.114.
Sugiyono. 2019. Metode Penelitian Kuantitafif Kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta.
Yanti, Yuli. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Hasil Belajar Tematik Terpadu Kelas V SD Negri I Muliosari Lampung. Skripsi. Universitas Lampung.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Ita Dwi Rahayu, Muhammad Suwignyo Prayogo
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright Notice
The author holds the copyright and grants the journal the right of first publication of the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License which allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
All material contained on this site is protected by law. It is prohibited to cite part or all of the contents of this website for commercial purposes without the approval of this journal's editorial board.
If you find one or more articles contained in EDUCARE: Journal of Primary Education that violates or has the potential to violate your copyright, please report it to us via email at Principle Contact.
The formal legal aspect of access to any information and articles listed on this journal website refers to the terms of the Creative Commons Attribution-Share-Alike (CC BY-SA) license.
All Information contained in EDUCARE: Journal of Primary Education is academic. EDUCARE: Journal of Primary Education is not responsible for any losses incurred due to misuse of information from this site.